|
|
|
Studia
Historica Septentrionalia 47 |
|
Ritva
Kylli,
Kirkon ja saamelaisten kohtaaminen Utsjoella ja Inarissa
1742-1886.
Pohjois-Suomen Historiallinen Yhdistys, Rovaniemi 2005. 538 sivua.
|
|
"Kello 4 aikaan puolisen jälkeen saavuin määrättynä lauvantaina Inarin
kirkolle; jossa väki jo oli koossa. Jo edeltäkäsin oli kyyditsijäni,
minun tietämättäni, lähettänyt lappalaisilla, joita heidän
kirkkomatkallaan tapasimme, tiedon kirkolle, että uusi pappi kohta
saapuu. Vastaani tulikin väkijoukko lakit kädessä ystävällisesti
tervehtien, ja eräs nuori lappalainen riensi irroittamaan porohihnan,
jonka silmukka oli kiinnitetty käsivarteeni, ja taluttamaan poroani.
Minua sitten saattoi väki pappispirtille, jonne tultua nuorat, joilla
olin kiinnitetty pulkkaan, irrotettiin. Minut nostettiin pulkasta, ja
jokainen koetti olla minulle avullinen; yksi puhdisti lumen
turkistani, toinen lappalaiskintaistani, toinen taas tavoitteli
lakkiani, sitä kuivatakseen; lyhyesti sanoen, kaikki olivat
liikkeellä. Heidän surullisen synkissä kasvoissaan ilmeni palvelemisen
halu ja hyväntahtoisuus, ja yhä huusivat tiellä seisovat; puorest,
puorest! – Jumalan rauha – samalla kun ojensivat kätensä
tervehdykseksi."
Näin kuvaili Utsjoen kirkkoherrana
1820-luvulla toiminut Jacob Fellman saapumistaan saamelaisten
keskuuteen. Lainauksesta käy hyvin ilmi, kuinka rauhanomaista kirkon
ja saamelaisten kanssakäyminen oli siinä vaiheessa, kun saamelaisten
käännytystyön repivin vaihe oli takanapäin. Kulttuurien kohtaaminen ei
kuitenkaan ollut aivan ongelmatonta. Pappien lähtökohtana oli
nimittäin alusta alkaen, että heidän oma suomalainen kulttuurinsa oli
ylivertainen primitiivisempään saamelaiskulttuuriin verrattuna.
Ritva Kyllin väitöskirjatutkimuksesta
selviää, miten papit yrittivät tuoda oman kulttuurinsa tunnusmerkkejä
kuten maataloutta ja kristinuskoa saamelaisten keskuuteen. Lisäksi
tutkimuksessa esitellään muun muassa kirkon suhtautumista saamelaisten
äidinkieleen sekä saamelaisseurakunnan jumalanpalveluselämää – miltä
vaikkapa joikaamiseen tottuneiden saamelaisten kirkkolaulu kuulosti
suomalaisen papin korvaan? Entä miten papit suhtautuivat saamelaisten
alkuperäisen uskonnon jäänteisiin, esimerkiksi seitojen palvontaan?
|
|