|
|
|
Jukka-Pekka Ruuskanen: Perus- ja
päätyviivat Aigeian sinettitaiteessa
Aigeian alueen kuvataiteen tutkimuksessa on perinteisesti nähty
keskeiseksi tavoitteeksi symbolisten merkitysten selvittäminen.
Kuitenkin voidaan kysyä, sisältykö esimerkiksi sinettitaiteen kuviin
myös sellaisia elementtejä, joiden käyttö perustuu niiden visuaaliseen
vaikutukseen. Tällä tarkoitetaan elementtejä, joita on sijoitettu
kuvaan parantamaan kokonaisuuden ulkoista vaikutelmaa ja joilla ei
sinänsä ole paljoa, jos mitään, symbolista merkitystä. tällaisia ovat
etenkin perus- ja päätyviivat. Voidaan myös kysyä, ovatko kuvissa
usein esiintyvät pienet lisäaiheet, kuten kasvinlehvät, lopultakin
pelkästään symbolimerkityksen omaavia attribuutteja vai käytettiinkö
niitä myös kuvatilan täydentäjinä ja tasapainottajina.
Vaakasuuntaisten perusviivojen voidaan tulkita merkitsevän esimerkiksi
maanpintaa tai vettä, mutta ne lainaavat merkityksensä muilta
kuvataiteessa olevilta aiheilta. tämä voidaan havaita poistamalla
kuvasta muut aiheet, jolloin viivan merkitys häviää toisin kuin
itsenäisen merkityksen omaavilla kuva-aiheilla. Pystysuuntaiset
päätyviivat ovat sen sijaan täysin puhtaita kuvakielen merkkejä, sillä
niille ei ole mahdollista löytää minkäänlaista omaa merkitystä edes
varsinaisten kuva-aiheiden avulla. perusviivat voivat olla
ulkonäöltään hyvin monenmuotoisia käyttötilanteensa mukaan, yleensä ne
on kuvattu varsinaisten aiheiden, eläinten, ihmisten yms. alapuolelle,
mutta poikkeuksellisesti myös yläpuolelle, jolloin ne toimivat
eräänlaisina taivas- tai horisonttiviivoina. Perusviivat tulevat
käyttöön keskiminolaisen kauden sinettitaiteessa ja ovat aluksi varsin
harvinaisia. Niiden käyttötarkoituksena oli aluksi lähinnä
pystysuuntaisten kuva-aiheiden vakauttaminen. niitä käytettiin
laajemmin myöhäisminolaisella kaudella etenkin lentoideissa (pyöreissä
sineteissä), mutta myös amygdaloideissa, jotka ovat lähinnä päistään
katkaistun ellipsin muotoisia.
Päätyviivat ovat puolestaan ulkonäöltään yleensä samanlaisia,
suorastaan standardimaisia, pystysuoria, viivamaisia elementtejä,
joita käytettiin etenkin talismaanisen tyylin amygdaloideissa.
Talismaaninen tyyli ajoittuu keskiminolaisen kauden loppuun ja
myöhäisminolaisen kauden alkupuolelle. Ne kaiverrettiin yleensä
sinetin kapeiden päätyjen poikki, useimmiten vastapareina kuvan
molemmille puolille. Eräissä tapauksissa niitä käytettiin vain
toisella puolella, jolloin tarkoituksena oli jonkin vastapuolella
olevan kuva-aiheen tasapainottaminen tai kuvatilaan jääneen aukon
peittäminen. Poikkeustapauksena voidaan mainita pystysuuntaiset
amygdaloidit, joissa päätyviivat ovat poikkeuksellisesti
vaakasuorassa. Vaikka ne tässä suhteessa muistuttavatkin perusviivoja,
ne on helppo erottaa toisistaan muodon ja sijoituspaikan perusteella.
Tutkimus määrittelee perus- ja päätyviivat kuvamerkeiksi, joille
voidaan löytää monia ilmeisen hyödyllisiä käyttötapoja. yleensä ottaen
ne toimivat muita aiheita tasapainottavina ja vakauttavina
elementteinä. Niitä voidaan käyttää tasapaino-ongelmien korjaamiseen
silloin, kun käytetyt kuva-aiheet sopivat huonosti käytettävissä
olevaan kuvatilaan. Perusviivat ovat erityisen käyttökelpoisia ns.
ajelehtimisen estämiseen, koska ne antavat yläpuolelleen kaiverretulle
aiheelle eräänlaisen kaksiulotteisen tilan vaikutelman. Päätyviivoja
voidaan puolestaan käyttää muun muassa autiuden vaikutelman
välittämiseen. Ne toimivat paljolti samaan tapaan kuin sulkumerkit
kirjoitetussa tekstissä, osoittaen katsojalle sen, että kuvan
olennainen sisältö on näiden viivojen välissä. Päätyviivat ovat
luonteeltaan erittäin selvästi pelkästään kuvaan liitettäviä teknisiä
elementtejä. Perusviivat eroavat niistä monimuotoisuutensa puolesta.
Niille voidaan antaa muiden aiheiden kautta erilaisia
merkitystulkintoja, jotka ovat kuitenkin luonteeltaan sekundäärisiä.
Tutkimuksessa käy myös ilmi, että erilaisia sivuaiheita, kuten
kasvinlehviä, korostekuvioita yms. voidaan käyttää vaihtoehtoina
perus- ja päätyviivoille. Näin ollen jopa varsinaiset esittävät
kuva-aiheet voivat toimia täsmälleen samalla tavalla kuin tekniset
kuvamerkit. Tämä ei kuitenkaan sulje pois mahdollisuutta, että niillä
olisi myös symbolinen merkitys.
Faravid
16/1992
|
|