Yhteenveto:
Kari Alenius, Kaksi totalitarismin vivahdetta. Sosialistinen ja kansallissosialistinen
suhtautuminen kansalaistoimintaan Virossa 1940 – 1944
Artikkelissa käsitellään Neuvostoliiton (1940 – 1941) ja Saksan (1941 – 1944) miehityshallintojen
suhtautumista virolaiseen kansalaistoimintaan. Analyysi osoittaa, että kummankin hallinnon
asennoituminen oli kielteinen, mikä johti tapauksesta riippuen melko samanlaiseen tai hyvinkin
samanlaiseen vallankäyttöön ja valtiolliseen ohjaukseen. Taustalla vaikuttivat sosialistisen ja
kansallissosialistisen ideologian ja niistä kumpuavan yhteiskunnallisen ajattelun yleiset lähtökohdat,
jotka näennäisestä vastakkainasettelustaan huolimatta olivat pitkälle yhdenmukaisia.
Totalitarismia koskevassa laajemmassa keskustelussa ilmiötä nimitetään käsitteellä funktionaalinen
samankaltaisuus.
Selvimmin funktionaalinen samankaltaisuus tuli ilmi miehittäjien suhtautumisessa virolaiseen
ammattiyhdistystoimintaan. Ammattiyhdistysorganisaatioiden nimiä lukuun ottamatta
miehittäjien luomat järjestelmät olivat lähes identtisiä, ja niihin siirtymistä myös perusteltiin
julkisuudessa lähes identtisin rakenteellisin perustein. Näin oli siitäkin huolimatta, että retorisesti
järjestelmät pyrittiin osoittamaan toistensa vastakohdiksi. Käytännössä kumpaakaan järjestelmää
ei ollut tarkoitettu työntekijöiden, vaan työnantajan (valtion) edunvalvojaksi. Tavoitteena
oli työntekijöiden valvonnan ja työkurin tiukentaminen ja annettujen työpanosten maksimointi.
Joitain poliittisia sävyeroja tuli esiin tutkittaessa miehittäjien suhtautumista nuorisotoimintaan.
Kummallekin miehitysvallalle myös nuorisotoiminta oli ensiarvoisen tärkeä toimiala,
koska sillä pyrittiin kasvattamaan vaikutuksille alttiimmista nuorista sukupolvista uskollisia
miehitysvallalle. Puhtaan organisatorisessa mielessä luodut järjestelmät olivat tässäkin hyvin
pitkälle samanlaisia. Ainoa merkittävä ero oli nuorisotoimintaan rekrytoinnissa. Sosialistinen
hallinto määräsi jäsenyyden kaikille nuorille pakolliseksi, mutta kansallissosialistinen hallinto
jätti jäsenyyden vapaaehtoiseksi pyrkien enemmänkin hankkimaan jäseniä houkuttelemalla.
Taustalla vaikutti Viron olosuhteista kummunnut taktikointi – tietoisen vastakohdan tarjoaminen
neuvostomiehityksen pakkokäytännölle – eikä varsinainen ideologinen suhtautumisero, koska
Neuvostoliitossa ja Saksassa jäsenyys oli kummassakin pakollinen.
Tilannetekijöiden merkitys sävyerojen luojana kävi selkeimmin ilmi vertailtaessa miehittäjien
suhtautumista yleishyödylliseen, maltillisia kansallisia tunnuksia esillä pitäneeseen
kansalaistoimintaan. Lähtökohtaisesti tällainen toiminta Virossa ei ollut kummankaan miehitysvallan
ideologisten etujen mukaista, koska tavoitteena oli sulauttaa virolaiset valtakunnan
pääväestöön. Neuvostoliitto kielsikin kyseisen toiminnan kokonaan. Saksa sen sijaan salli sen
toistaiseksi, kahdesta syystä. Ensinnäkin Saksassa itsessään toimi vastaavanlainen ennen kaikkea
sotaponnistelujen konkreettiseen materiaaliseen tukemiseen soveltunut järjestö kuin mikä
Viroon sallittiin perustaa (ERÜ). Toisekseen Saksan miehityshallinto arvioi, että sallimalla pienimuotoinen
kansallinen toiminta tällä ideologisesti arveluttavalla mutta muuten hyödyllisellä
saralla virolaisten lojaalisuus Saksaa kohtaan ja heidän valmiutensa laajemminkin ahkeroida
sotatalouden hyväksi paranisivat. Kyse oli siis pääosin sota-ajan erityisolosuhteiden sanelemasta
taktisesta poikkeuksesta.